Marek Nienałtowski
Konserwacja ołtarza głównego i ambony w kościele p.w. Bożego Ciała w Posadowicach
Parafia p.w. Bożego Ciała w Posadowicach zleciła wykonanie konserwacji oltarza i ambony w wymienionym kościele. Wykonawcą jest dyplomowany konserwator dzieł sztuki mgr Wiesław Piechówka. Prace rozpoczęto 23 kwietniu 2014 r. i zostaną zakończone 30. 10. 2014 r.
Ołtarz i ambona zostały wykonane w 1680 r. przez ten sam warsztat dolnośląski. Nie są znani z nazwiska malarze, snycerzy ani stolarze. Po 1945 r. ołtarz i ambona zostały przemalowane bez uzgodnień z konserwatorem zabytków. Obrazy nie były konserwowane po 1945 r.
Aby odtworzyć stan ołtarza i ambony z okresu ich powstania W. Piechówka wykonał badania stratygraficzne na ich powierzchni oraz na elementach ich wystroju metodą mechaniczną. Używając skalpela rozdzielano poszczególne warstwy technologiczne, tworząc sondę schodkową. Przeanalizowano wykonane odkrywki i wyszczególniono wszystkie warstwy technologiczne i chronologiczne dla wszystkich elementów ołtarza i ambony, zatem warstwy wtórne i zabrudzenia usunięto. Następnie wykonano impregnację całej drewnianej konstrukcji ołtarza i ambony.
Ołtarz z kościoła filialnego pod wezw. Bożego Ciała w Posadowicach, przed konserwacją |
Przykład - kolumna ołtarza w trakcie usuwania przemalowań |
Usuwania przemalowań i uzupełnianianie ubytków |
Czarną polichromię ołtarza zrekonstruowano farbą temperową o identycznym odcieniu dobranym na podstawie oryginału |
Uzupełniono ubytki: drewniane profile listew wykonano mechanicznie w suchym drewnie sosnowym, rzeźbione ubytki uzupełniono w dobrze wysezonowanym drewnie lipowym. Natomiast ubytki w warstwie drewna powstałe na skutek uszkodzeń mechanicznych uzupełniono kitem.
Trzy obrazy malowane na desce z ołtarza kościoła w Posadowicach poddano konserwacji w pracowni konserwatorskiej W. Piechówki. Z wielu uzyskanych informacji zapamiętałem jedynie użycie żelazka do prasowania obrazu (usunięcie pęcherzy) i spirytusu. Jest oczywiste, że przy każdym obrazie wykonano wiele czynności i stosowano różne preparaty, aby obrazy były najbardziej zbliżone do stanu z XVII w. oraz były długowieczne.
Obraz z
nastawy ołtarza
całkowicie zamalowany, być może dlatego, że był na nim napis hebrajski |
Obraz po częściowym usunięciu zamalowania. Pojawiają się obloki i napis w języku hebrajskim |
Obraz po konserwacji
Obraz Ukrzyżowanie przed konserwacją
Wiesław Piechówka podczas konserwacji obrazu |
Efekt konserwacji |
Obraz Ostatnia Wieczerza przed konserwacją
Obraz po konserwacji
Ambona z kościoła filialnego pod wezw. Bożego Ciała w Posadowicach, przed konserwacją |
Ambona po kolejnym etapie konserwacji |
Obrazów z ambony nie udalo się wyjąć z obudowy, dlatego wszystkie
prace rekonstrukcyjne wykonywano w kościele.
W. Piechówka przy pracy
Obrazy z kosza ambony kościoła w Posadowicach przedstawiające czterech ewangelistów, po konserwacji |
Ołtarz i ambona po ostatecznym zakończeniu konserwacji |
Wykorzystano zdjęcia Wiesława Piechówki i autora tej odsłony.
https://olesnica.org/Pomnik_nagrobny_Justa.htm
Od autora • Lokacja miasta • Oleśnica piastowska • Oleśnica Podiebradów • Oleśnica Wirtembergów
Oleśnica za Welfów • Oleśnica po 1885 r. • Zamek oleśnicki • Kościół zamkowy • Pomniki • Inne zabytki
Fortyfikacje • Herb Oleśnicy • Herby księstw • Drukarnie • Numizmaty • Książęce krypty
Kary - pręgierz i szubienica • Wojsko w Oleśnicy • Walki w 1945 roku • Renowacje zabytków
Biografie znanych osób • Zasłużeni dla Oleśnicy • Artyści oleśniccy • Autorzy • Rysowali Oleśnicę
Fotograficy • Wspomnienia osadników • Mapy • Co pod ziemią? • Landsmannschaft Oels
Wydawnictwa oleśnickie • Recenzje • Bibliografia • Linki • Zauważyli nas • Interpelacje radnych
Alte Postkarten - widokówki • Fotografie miasta • Rysunki • Odeszli • Opisy wybranych miejscowości
CIEKAWOSTKI • ZWIEDZANIE MIASTA Z LAPTOPEM, TABLETEM ....
NOWOŚCI