Marek Nienałtowski
Krótka historyjka z fotografem oleśnickim Maxem Bergelem w tle
30.09.2023 r.

Zdarza mi się otrzymywać od kolekcjonerów zdjęcia, z których można ułożyć małą historyjkę, mogącą zaciekawić czytelników. Poniżej dwa zdjęcia otrzymane od Danuty Obrębskiej-Kubik.

Na pierwszym z nich widać średnio zamożne małażeństwo z dwójką córek. Zdjęcie zrobiono w atelier, które istniało od 1877 r. pod adresem Ohlauer Strasse 29 (3 Maja), czyli prawie na końcu tej ulicy. Mieściło się w budynku zwanym Deutsche Haus (Niemiecki Dom), stanowiącego własność Fritza Göhliga. Od 1904 r. atelier zaczał wynajmować Max Bergel i był 10-ym i jednocześnie ostatnim fotografem je zajmującym [1]. Nie wiadomo kiedy przeniósł się bliżej centrum miasta - do atelier przy Ohlauer Strasse 14 (skrzyżowanie ul. 3 Maja z ul. Młynarską). Pod tym adresem był wzmiankowany dopiero w 1935 r. Zajmował je (on lub jego następcy, zachowujący nazwisko) może do końca 1944 r. Sądzić należy, że M. Bergel był dobrym fotografem, bo znane są jego zdjęcia artystyczne, w tym portrety, także te zamieszczane w książkach. Nie oszczędzał na wywoływaczach i utrwalaczach - poniższe zdjęcie ma ok. 100 -115 lat i sylwetki członków rodziny są wyraźne i nie poplamione.


Na zdjęciu widać podłogę atelier pokrytą jakąś starą wykładziną, a tło fotograficzne jest wypłowiałe.
Wskazuje to, że właściciel Domu Niemieckiego oszczędzał na wydatkach.
Jedynym ciekawszym elementem jest biały stolik przykryty serwetką

Dalsza historia tego zdjęcia związana jest z dziewczynką stojącą z lewej strony. Najpewniej rodzice byli ewangelikami i dlatego córka musiała mieć zdjęcie z konfirmacji, czyli pierwszej komunii, która u ewangelików odbywa się w wieku 15-16 lat. I ten fakt widzimy na poniższym zdjęciu


Panienkę z powyższego zdjęcia pokazano w dniu konfirmacji na świątecznej wytłaczanej tekturce.
To zdjęcie także pochodzi z atelier M. Bergela, pomimo, że nie widać na tekturce
żadnego firmowego nadruku. Natomiast widać ten związek na niżej powiększonym zdjęciu


Ten sam biały stolik wskazuje, że to zdjęcie wykonano także u Bergela. Widać już inne (modernistyczne?) tło fotograficzne,
a niedostatki podłogi przykrywa jakaś skóra.


Może to świadczyć, że Bergel dobrze sobie radził z konkurencją bardziej znanych fotografów Maxa Herdena i Otto Muecke - musiał mieć stałych klientów i zyski.

Stolik w innych zdjęciach Bergela [1]


Widać, że tła się zmieniały i kwiaty w wazonie były wymieniane. Bergel dodawał również interesujące meble


Cztery podglądówki głównie z ebay.de

Literatura:

  1. Max Bergel https://www.olesnica.nienaltowski.net/Max_Bergel.htm
  2. Nienałtowski M., Szybkowski B., Historia fotografii w Oleśnicy 1839-1944, Opole 2016

Od autora • Lokacja miastaOleśnica piastowskaOleśnica PodiebradówOleśnica Wirtembergów
Oleśnica za Welfów
Oleśnica po 1885 r.Zamek oleśnicki Kościół zamkowy Pomniki Inne zabytki
Fortyfikacje Herb Oleśnicy Herby księstwDrukarnie NumizmatyKsiążęce krypty
Kary - pręgierz i szubienica Wojsko w Oleśnicy Walki w 1945 roku Renowacje zabytków
Biografie znanych osób Zasłużeni dla OleśnicyArtyści oleśniccy Autorzy Rysowali Oleśnicę
Fotograficy Wspomnienia osadników Mapy Co pod ziemią? Landsmannschaft Oels
Wydawnictwa oleśnickie Recenzje • BibliografiaLinkiZauważyli nas Interpelacje radnych
Alte Postkarten - widokówki Fotografie miastaRysunki Odeszli
Opisy wybranych miejscowości
CIEKAWOSTKI ZWIEDZANIE MIASTA Z LAPTOPEM, TABLETEM ....
NOWOŚCI